Skip to Content

Christian Stock

Termín: 24. 4. - 6. 9. 2009
kurátor: Richard Adam

Hlavními díly rakouského umělce Christiana Stocka (1961) z počátku osmdesátých let jsou „Würfelbilder" (Obrazy kostek). Tyto obrazy vznikly tak, že na jedno plátno byly přes sebe opakovaně malovány čtverce formátu 15x15, 18x18 a 25x25 cm, a to v rozmezí 3 až 10 let. Tento druh malby – na rozdíl od dlouhé malířské tradice – nepodává iluzi kostky na plátně, nýbrž zobrazuje reálnou kostku, předmět, je tedy jeho realistickým zobrazením v pravém slova smyslu. Tři z těchto obrazů kostek „Würfelbilder" představuje Stock v Galerii na mostě. Dva z obrazů ještě nejsou dokončeny. U obrazu „Rotes Würfelbild" (Obraz červených kostek) současně maluje na plátno a na karton. Kostky jsou očíslovány, opatřeny datem a podpisem a zobrazují vztah malovaného prostoru k pomalované ploše.

První obrazy „Delete" (Série), malované většinou akvarelem na plátno, vznikly v roce 2000. Stock zde namáčí štětec do barvy, kterou roztírá po plátně až do ztracena. Tento postup opakuje tak dlouho, dokud se plátno rytmicky nezaplní. V Galerii na mostě bude šrouby spojeno šest velkých pláten do série „Delete Cube" a přímo na místě budou pomalovány dva velké panely. Třetí blok tvorby, který Stock v Galerii na mostě představí, je kombinací videa a malby.

Stockova videa jsou často autentickými záběry z míst, kde se konají jeho výstavy. K těmto videozáznamům maluje plakáty – přitom se opírá o starou tradici plakátové malby – podobně, jak to praktikuje Peter Doig ve svém filmovém klubu na Trinidadu. Na Stockových plakátech se názvy míst z videozáběrů mísí s názvy hollywoodských filmových senzací a kinotrháků, například „The Da Vinci Code" jako „The Brno Code" nebo „Metropolis" jako „Brnopolis".